Podziały i kategorie
krojów pisma
krojów pisma
Na przestrzeni wieków podjęto wiele prób usystematyzowania wszystkich istniejących krojów pisma. Pomimo tego, nie powstał do tej pory żaden model klasyfikacji pism (ang. type classification), który byłby w stanie skutecznie pogrupować tak wielki – i wciąż rosnący – zbiór opublikowanych dotąd projektów.
Spora część krojów opiera się na powtarzalnych i łatwych do zidentyfikowania założeniach i wzorcach. Istnieje natomiast wiele pism eksperymentalnych i hybrydowych, łączących cechy różnych stylów. Istotną niedoskonałością funkcjonujących systemów jest również ich europocentryczny charakter oraz fakt, iż skupiają się wyłącznie na krojach alfabetu łacińskiego, przez co nie można uznać ich za kompletne.
Do najczęściej przywoływanych modeli klasyfikacji pism w źródłach dotyczących typografii należą m.in klasyfikacja Vox-ATypI, polska klasyfikacja pism drukarskich ART, klasyfikacja DIN 16518 oraz klasyfikacja pism drukarskich Roberta Bringhursta.
Poniższe zestawienie, jest autorską próbą wyszczególnienia najbardziej popularnych i najważniejszych rodzajów krojów pisma.
W sąsiedztwie polskich terminów umieszczone zostały terminy anglojęzyczne. Decyzja ta jest motywowana powszechnością ich stosowania – w szczególności w obszarze źródeł internetowych i katalogów fontów – oraz coraz częstszego ich przenikania do języka polskiego.
Kroje użyte na ilustracjach jako przykładowe to projekty, które zapoczątkowały istnienie danego typu pisma, są często przywoływane w jego kontekście lub w sposób czytelny ilustrują cechy opisywanego stylu.
Antykwy dwuelementowe szeryfowe
(ang. serif)
Antykwy linearne szeryfowe – egipcjanki
(ang. slab serif)
Antykwy linearne bezszeryfowe – groteski
(ang. sans serif)
Pisanki (ang. script)
Kategorie poboczne
Style historyczne
Pisma gotyckie (ang. blackletter)